Tai Chi

Tai Chi Chuan is een oude Chinese bewegingsleer. In de westerse wereld is Tai Chi Chuan bekend als een bewegingsleer voor de gezondheid. De langzame vormen bestaan uit harmonieus verlopende bewegingen en houdingen, deze bewegingsreeksen vereisen geen bijzondere conditie of bewegingservaring vooraf. Iedereen kan de langzame vormen, rustig in elkaar overgaande (achtereenvolgende) vloeiende houdingen uitvoeren, ongeacht leeftijd of fysieke gesteldheid.  Na verloop van tijd ontwikkel je in de Tai Chi Chuan bewegingen een ontspanning en een sensitiviteit voor wat er om je heen gebeurt. Je ademhaling kan dan tot rust komen, je lichaam en geest kunnen een  dynamische harmonie bereiken en de energie (Chi, levensenergie) kan door je hele lichaam stromen.

Qi Gong is een oude bewegingsleer, waarin je leert om je lichamelijke en geestelijke gezondheid te behouden en te verbeteren. De Qi Gong oefeningen zijn veelal losse oefeningen waarbij je je lichaam meerdere keren herhaaldelijk beweegt, daarna ga je naar de volgende beweging/oefening. Je kunt Qi Gong zowel zittend als staand uitvoeren, waardoor het voor iedereen geschikt is. De nadruk bij deze oefeningen ligt namelijk bij de ademhaling. Door de bewegingen en ademhaling te combineren kan de Qi (Chi, levensenergie) goed door je lichaam stromen.

Tijdens de lessen bij Tai Chi Neede wordt er aandacht besteed aan houding en beweging. Er is een afwisseling tussen Qi Gong oefeningen en de Tai Chi Chuan vorm (Yang stijl). De Tai Chi vorm die beoefend wordt bij Tai Chi Neede bestaat uit 58 verschillende bewegingen die samen een reeks vormen. Bij deze vorm oefen je de bewegingen zowel links als rechts, waardoor de links/rechts coördinatie verbeterd.

Info:

tel.nr.: 06-51755406