Livestream Tai Chi en Qigong

Door de Corona Pandemie zijn wij vanaf december 2020 begonnen met het geven van online (livestream) Tai Chi en Qigong lessen.

Na een zomerstop starten we vanaf 6 oktober op donderdag avond van 19.30 – 20.30 uur met online (livestream) Tai Chi en Qigong lessen. Tijdens deze lessen gaan aan de slag met verschillende oefeningen Tai Chi en Qigong.

 

 

Tot aan het nieuwe jaar zal de nadruk liggen op de 8 brokaten en de 8 vorm, de oefeningen die daarbij horen en die we in de korte cursus gedaan hebben, zullen nogmaals geoefend worden.

De 8 Brokaten, Ba Duan Jin

De 8-brokaten  is een van de oudste qi gong vormen uit China, waarvan afbeeldingen zijn gevonden. Brokaat verwijst naar geweven zijden stof (brokaat) die zeer kostbaar is. Niet alleen kostbaar in geld maar ook in techniek, kunst, figuren en voorstelling.

In de vorm betekent brokaat dan ook, dat de vorm zeer waardevol is voor je lichaam en gezondheid bevorderend voor zowel lichaam, geest als emoties. We spreken ook wel van de 3 schatten voor het lichaam, die je verwerft door qi gong te beoefenen.

De vorm bestaat uit 8 bewegingen die elk gericht zijn op een bepaald deel van het lichaam. Niet alleen de bewegingen zijn belangrijk. Iedere beweging werkt vanuit een bepaalde voorstelling, die helpt om de beweging uit te voeren. Bijvoorbeeld in de oefening “met 2 handen de hemel optillen”  til je de hemel omhoog en stel je je voor dat de energie vanuit de hemel over je lichaam stroomt en het lichaam ontspant.

Door de combinatie van strekken van spieren en pezen, samen met de ademhaling en ontspanning in de beweging volgt er een ontspanning in het lichaam. We noemen dit “de qi laten stromen”. Qi is de (levens)energie.

Door de bewegingen steeds te herhalen en te verfijnen, zul je merken dat ze, op de langere termijn, een positieve invloed hebben op je gezondheid. Die langere termijn kan al na enkele weken, maand of een jaar zijn. Uiteraard moet je dan geregeld blijven oefenen. Oefening baart kunst.

 

Tai Chi Yang-stijl:

Tai Chi is een oude Chinese bewegingsleer. In de westerse wereld is Tai Chi bekend als een bewegingsleer voor de gezondheid. De langzame vormen bestaan uit harmonieus verlopende bewegingen en houdingen. Voor de Tai Chi bewegingsreeksen heb je geen bijzondere conditie of bewegingservaring vooraf nodig. Er zijn vele verschillende bewegingsreeksen (lange en korte vormen). De bekendste bewegingsreeks is de 24-vorm (Pekingstijl), een korte vorm die over de hele wereld beoefend wordt. Na verloop van tijd ontwikkel je in de Tai Chi bewegingen een ontspanning en een sensitiviteit voor wat er om je heen gebeurt. Je ademhaling kan dan tot rust komen, je lichaam en geest kunnen een  dynamische harmonie bereiken en de energie (Chi, levensenergie) kan door je hele lichaam stromen.

De 8-vorm is een korte vorm die bestaat uit verschillende bewegingen (8 posities/houdingen) die zowel links als rechts (vrijwel symmetrisch) uitgevoerd wordt, waarbij je het lichaam naar links en naar rechts draait. Hierdoor wordt de coördinatie, timing en balans bevorderd. Bij deze vorm stap je niet zoals in vele andere vormen meerdere stappen naar voren, maar zet je maar een paar stappen opzij. Doordat je niet veel stappen zet, kan deze vorm in een kleine ruimte beoefend worden.

Deze vorm kan gebruikt worden als basis voor de andere vormen. Hij is geschikt voor zowel beginners al gevorderden. De bewegingen die uitgevoerd worden, zijn in bijna alle Yang-vormen te vinden. Net als bij andere Tai Chi vormen kun je voldoende uitdaging vinden door de bewegingen te verfijnen (verbeteren) en te combineren met de ademhaling, terwijl je rustig en bewust (mindful) gaat bewegen.

Meedoen? Neem dan contact met ons op.